Orientalism, the Classics, and Egypt II –  or why you must be in Cairo on April 10

Orientalism, the Classics, and Egypt II – or why you must be in Cairo on April 10

Image credit: The Griffith Institute

*Going to be in Cairo on 10 April? Do please come and join us at the EES for the second (we hope, annual) Orientalism, the Classics and Egypt workshop. We promise a day of energising debate and hilariously-awful stories about colonial scholarship, as well as a supportive, collegiate atmosphere, for scholars at all stages of their career. Full details of the programme and venue will be announced closer to the time. This will be a bilingual event, in Arabic and English, with translation available.

Speakers:

-Professor Usama Ali Gad, Ain Shams University, Egypt

-Dr Heba Hesham Abdel Gawad, UK/Egypt

-Prof. Myrto Mallouta, University of Corfu, Greece

-Prof. Roberta Mazza, University of Manchester, UK

Prof. Katherine Blouin (University of Toronto, Canada) and Prof. Rachel Mairs (University of Reading, UK) will be pouring the coffee (and take care of other more suitably feminist tasks).

Event abstract

The concept of Orientalism was developed by the literary scholar Edward Said who, in his seminal work Orientalism (1978), defined it as “the corporate institution for dealing with the Orient – dealing with it by making statements about it, authorizing views of it, describing it, by teaching it, settling it, ruling over it : in short, Orientalism [is] a Western style for dominating, restructuring, and having authority over the Orient”. Said’s Orientalism dedicates only a minimal space to ancient history. His short discussions of Aeschylus’s Persians, Euripides’ Bacchae and Herodotus’ Histories (p.21, 56-58) are meant to root Orientalist representations in the ancient Greek world. Said’s superficial treatment of this important topic represents a weakness within his work. Yet this alone cannot explain why, if we exclude the field of reception studies, his concept and the scholarly debates it triggered have so far had a much more limited impact on the work of historians of the ancient Mediterranean than they have on other disciplines within the Humanities and Social Sciences. This phenomenon must be understood as the symptom of a belated engagement with (if not a certain resistance to) postcolonial theory within the field and, as Phiroze Vasunia pointed out regarding Classics, of its “failure to acknowledge [its] colonial genealogy”[1]. Nevertheless, the relevance of Orientalism to the study of ancient Mediterranean history expresses itself on two, interconnected levels that have profound socio-cultural implications: Our understanding of ancient imperialisms and dynamics of “Othering”; our grasp of the interconnectedness of modern historiography, imperialism, and modern identity-making. While things are slowly starting to change, a great deal of work remains to be done.

Forty years after the release of Orientalism, this Cairo-based workshop will bring together scholars from the Middle East, Europe, and North America, in order to reflect on the many ways in which Orientalism has shaped the field of “Classics” and its relationship to Egypt’s territory, history, and heritage.

[1] Vasunia, Ph. 2003, “Hellenism and Empire: Reading Edward Said”, Parallax, 9 (4), 88-97.

Facebook page event: https://www.facebook.com/events/1998941713455754/

@: katherine.blouin@utoronto.ca, usama_gad@art.asu.edu.eg, r.mairs@reading.ac.uk.

 

The Arabic Announcement:

كلاكيت تانى مرة 

 “الإستشراق والدراسات الكلاسيكية و مصر”

هل تستطيع/ى الحضور إلى القاهرة يوم الثلاثاء 10 أبريل القادم؟ إذن إنضم/ى إلينا بجمعية إسكتشاف مصر (EES) بمقر المجلس الثقافي البريطاني بالعجوزة (British Council) في ثانى لقائتنا (السنوية ، إن شاء الله ،) حول ” الإستشراق والدراسات الكلاسيكية ومصر”. نعدكم بقضاء يوم جميل ملئ بالنقاشات القوية و الحكايات المروعة والمسلية في نفس الوقت عن فترة الإستعمار بكل ما أنتج حولها من دراسات. كل هذا في جو تسوده روح المودة والتشجيع بين كل الباحثين المشاركين بغض النظر عن تدرجهم الوظيفى. اللغة المستخدمة في النقاش هي العربية والإنجليزية مع ترجمة فورية إذا لزم الأمر. برنامج اللقاء النهائي ، بالإضافة إلى مزيد من التفاصيل ، سوف تصل إليكم في القريب العاجل إن شاء الله وذلك قبل موعد اللقاء بوقت كافى. يدير اللقاء كلاً من الأستاذة الدكتورة كاثرين بلون من جامعة تورنتو بكندا و الأستاذة الدكتورة ريتشل ميرز من جامعة ريدنج بالمملكة المتحدة و الأستاذ الدكتور أسامة على جاد من جامعة عين شمس حيث سيتولى كل من الدكتورة كاثرين و الدكتورة ريتشل صب القهوة ( وغيرها من الأمور التى -طبقاً للصورة النمطية- تجيدها النساء). أما دكتور أسامة جاد فبالإضافة إلى ثرثته المعتادة (!) عن المركزية الأوربية فسوف يقوم بإدارة النقاش في هذا اللقاء . وفيما يلى أسماء المتحدثون الرئيسيون في هذا اللقاء:

الأستاذ الدكتور أسامة على جاد من جامعة عين شمس (جمهورية مصر العربية)

الدكتورة هبة هشام عبد الجواد ( المملكة المتحدة/ جمهورية مصر العربية)

الأستاذة الدكتورة ميرتو مالاوتا من جامعة كورفو ( اليونان)

الأستاذة الدكتورة روبرتا ماتسا من جامعة مانشستير ( المملكة المتحدة)

الأستاذ الدكتور محمد المغربى من جامعة الإسكندرية (جمهورية مصر العربية)

للتسجيل نرجو :

أولاً :تأكيد الحضور هنا على صفحة الفيس بوك هذه :

(Facebook page event: https://www.facebook.com/events/1998941713455754/).

ثانياً : التواصل مع أحد المنظمين عبر بريده الإلكترونى :

( katherine.blouin@utoronto.ca, usama_gad@art.asu.edu.eg, r.mairs@reading.ac.uk :@).

 

Advertisements

2 thoughts on “Orientalism, the Classics, and Egypt II – or why you must be in Cairo on April 10

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s